Kamstrups rekorder fortsetter

Årsrapport 2016

Kamstrup, en av verdens ledende leverandør av intelligente målerløsninger, har i selskapets årsrapport offentliggjort en rekordstor omsetning, for syvende år på rad.

Omsetningen i 2016 på EUR 234 millioner overgår den forrige rekorden på EUR 204 millioner, som ble satt i 2015. Selskapets CEO, Per Asmussen, sier at resultatet er et bevis på økende salg, spesielt i nye markeder, og disse sikrer Kamstrup posisjonen som global leder innen digitaliseringen av måleløsninger.
Globalt opplevde markedene for strøm- og vannmålere en moderat vekst i 2016, mens markedet for varmemålere forble stagnerende. Men nok en gang, på tross av økende konkurranse, greide Kamstrup å øke den globale markedsandelen og fikk en organisk vekst på 14 %.
Som et resultat av Kamstrups økende investering i produktutvikling, markedsføring og utvidelse av sine automatiserte produksjonsanlegg, var resultatet i 2016 etter skatt på EUR 22 millioner lavere enn resultatet fra 2015 på EUR 27 millioner.

"Vi har tatt virkelig store skritt framover når vi snakker om vår internasjonale vekst, strømlinjeforming av våre interne produksjonsprosedyrer etter lean-filosofien, og verdiøkningen våre løsninger tilfører våre kunders virksomhet. Dermed er vi svært oppmuntret av vårt finansielle resultat når vi tenker på de investeringene vi har gjort. Frøene for vekst har virkelig blitt sådd"

- sier Asmussen.

En plattform for vekst i 2017 og fremover

Last year, to meet increasing product demands, Kamstrup unveiled a new technology wing in what was the fourth extension, since 2012, to its headquarters in Stilling, Denmark.

And construction of new facilities for production and development of water solutions is already well underway. Due to open in May, the facilities will be more than 10,000m2.

“The automation of our production facilities and digitalisation of internal processes give us the quality assurance and flexibility we need to provide our customers with tailored, best in class metering solutions. In an ever-advancing technologically dependent landscape, this is a must.
"Samtidig er vi på en felles reise med forsyningsselskaper som ønsker å digitalisere alle aspekter av sin forretningsdrift ved hjelp av intelligente målerløsninger og håndterbar analyse av data. Det digitale forsyningsselskapet er her, og lever i beste forstand, og vil fortsette og vokse ut over hele verden" forklarer Asmussen.

Det forventes at Kamstrups vekst også vil fortsette i 2017, og da som en følge av investeringene og produktutviklingen nevnt tidligere.

Selskapet har allerede startet året med et rekordstort første kvartal, og forventer at året avsluttes med salg rundt EUR 275 millioner.

Økende interesse i de nye løsningen som Kamstrup har utviklet driver veksten, og har resultert i flere store ordrer.
Da spesielt på det globale markedet for vannmåling. Som en følge av dette forventer Asmussen at Kamstrup skal øke markedsandelene i flere regioner, og øke den totale omsetningen igjen i 2017.

En del av den globale utvidelsen involverer etableringen av produksjonsanlegg utenfor Europa for å øke nærheten til kundene i disse markedene sier Asmussen.

Han legger til at selskapet fortsatt vil investere tungt i produktutvikling og produksjonsteknologi side om side med flere ansettelser.

I de siste syv årene har Kamstrup ansatt mer enn 100 nye medarbeidere hvert år, og da primært innen utvikling, salg og markedsføring, og denne trenden vil fortsette også i 2017.